Aplikacje do badań opinii – którą z nich wybrać?

29 września 2017

Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie jakiegokolwiek większego biznesu bez systematycznego prowadzenia odpowiednich badań rynku i konsumentów. W przypadku przedsiębiorstw choćby częściowo funkcjonujących w Internecie, niezwykle przydatnym tego rodzaju narzędziem okazują się aplikacje do badań opinii klientów, zbierające informacje przy wykorzystaniu modelu CAWI.

Na czym to polega?

Działanie tego rodzaju aplikacji opiera się najczęściej na wyświetleniu użytkownikom naszej strony odpowiednio przygotowanej przez nas ankiety. Udzielone odpowiedzi na pytania w niej zawarte pozwalają zaś określić m.in. poziom zadowolenia klientów z dostarczanych przez nas usług, dzięki czemu zyskujemy przejrzysty wgląd w mocne i słabe strony naszego biznesu.

Którą aplikację wybrać?

Mnogość dostępnych na rynku aplikacji do badań opinii może wprawić niektórych właścicieli przedsiębiorstw w niemałe zakłopotanie. Warto więc wiedzieć, na co przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę, wybierając firmę dostarczającą tego rodzaju rozwiązania. Jako, że każdy internetowy biznes ma zazwyczaj nieco inne potrzeby, poniżej opisujemy cechy idealnego produktu tego typu. Rzadko kiedy będziemy w stanie znaleźć aplikację CAWI znakomicie łączącą je wszystkie, jednak znając potrzeby naszej firmy wystarczy jedynie skupić się na tych najważniejszych.

Dobra aplikacja do badań opinii powinna umożliwiać łatwe i samodzielne tworzenie nawet nieco bardziej skomplikowanych ankiet. Pomocne w tym względzie może być udostępnienie szablonów, na podstawie których szybko i bez większego wysiłku intelektualnego zbudujemy dobrze dopasowane do naszego biznesu kwestionariusze.

Postaw na nowoczesność

Ankiety składające się wyłącznie ze zwyczajnych pól wyboru lub tekstowych sprawdziłyby się być może dziesięć lat temu. Dzisiaj warto mieć możliwość skonstruowania kwestionariusza CAWI z bardzo zróżnicowanych elementów, czyniących go atrakcyjnym dla użytkownika.

Wspomniana atrakcyjność stanowi wbrew pozorom niezwykle istotny czynnik – internetowe ankiety od zawsze borykają się z problemem skutecznego skłonienia użytkowników do ich wypełnienia. Interesująco skonstruowany kwestionariusz, w dodatku wyposażony w nowoczesną i estetyczną szatę graficzną znacznie zwiększy odsetek klientów, którzy nie zniechęcą się już po pierwszym pytaniu.

Na zakończenie

W zależności od poziomu skomplikowania naszej strony internetowej oraz konkretnego zastosowania ankiet, mniejsze lub większe znaczenie może mieć dla nas łatwość implementacji aplikacji, a także dostępność wsparcia technicznego (również po dłuższym czasie od wdrożenia).