Cele przeprowadzania badań rynku chipsów

19 sierpnia 2020

Chipsy to jedna z kategorii produktów cieszących się dużą popularnością i zostały one zaklasyfikowane do gamy przekąsek, które są chętnie w naszym kraju nabywane. Aby jednak poznać dokładniejsze preferencje klientów w tym zakresie oraz wielkość tego segmentu, warto przeprowadzić badanie rynku chipsów. Na jakie dokładnie pytania daje ono odpowiedzi?

Charakterystyka rynku chipsów

Z analiz przeprowadzonych przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat® wynika, że w kategorii słonych przekąsek to chipsy cieszą się największą popularnością. Okazuje się jednak, że w grupie osób młodych, czyli do 35. roku życia, popularność ta jest największa i wynosi 92 proc.

To jednak niejedyna użyteczna informacja, którą można pozyskać dzięki badaniu rynku chipsów. Dodatkowe dane dotyczą takich aspektów jak:

  • co zachęca klientów do zakupu,
  • w jakich sytuacjach spożywają oni tego typu produkty najczęściej,
  • czy ankietowani mają wiedzą o działaniu chipsów na zdrowie.

Poznanie trendów

Kolejną cenną informacją, którą można uzyskać dzięki badaniu rynku chipsów jest to, czy w segmencie tym są trendy nieco zmieniające jego strukturę. Okazuje się, że w ostatnim czasie w istocie tak jest, bowiem obserwowany jest wzrost popularności zdrowszych alternatyw. Chodzi to m.in. o chipsy z obniżoną zawartością tłuszczu, przekąski na bazie soczewicy lub ciecierzycy (popularne zwłaszcza wśród wegan oraz wegetarian), a także suszone plastry warzyw.

Szacuje się, że w najbliższych latach segment ten będzie wzrastał, firmy nie powinny więc ignorować tego typu tendencji. W miarę wzrostu będzie on również bardziej dochodowy, co stanowi szansę na zwiększenie źródeł zysków.

Sprawdzenie skuteczności reklam

Dzięki badaniom rynku chipsów można też dowiedzieć się, jak duży wpływ na decyzje zakupowe ma reklama. Okazuje się, że w tym segmencie 1 na 5 osób podejmuje decyzję o zakupie właśnie na podstawie tego typu przekazów, ich rola jest więc naprawdę istotna.

Oczywiście przekaz takiej reklamy musi być odpowiedni, co można natomiast sprawdzić przede wszystkim dzięki badaniom marketingowym, pozwalającym zaprezentować grupie docelowej kilka jej wariantów.

Jak przeprowadza się badania rynku chipsów?

Jest kilka sposobów na to, by przeprowadzić badanie rynku chipsów, jednak aby dotrzeć do dużej grupy osób stosuje się przede wszystkim technikę CAWI. Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat® posiada własną stronę internetową o nazwie Badanie-Opinii.pl, która służy do ich realizacji. Co ważne, baza tworzących ją osób przekracza 150 tys. osób, dzięki czemu zleceniodawca może w sposób bardzo precyzyjny wskazać, do kogo ankieta ma trafić.

Jednak przy badaniach rynku chipsów zastosowanie mają nie tylko badania ankietowe. Popularnością cieszą się również inne metody, takie jak choćby Indywidualne wywiady pogłębione czy badania fokusowe. Często mają one jednak funkcję wspierającą do ankiet.

Cele dla których realizuje się badania rynku chipsów są jak widać dość kompleksowe, ich wyniki stanowią jednak podstawę do tego, by przedsiębiorstwo było konkurencyjne i gotowe na zmiany zachodzące w tym segmencie.