Profesjonalne badania market research

30 lipca 2013

badania rynku market researchBadania rynku (eng market research) to przede wszystkim systematyczne gromadzenie informacji o wszystkich zachodzących na rynku procesach i zjawiskach, o ich pochodzeniu, przyczynach i czynnikach wpływających na konkretne zjawiskach, o tendencjach panujących na rynku. Market research przeprowadza się tutaj w celu poznania najważniejszych mechanizmów rynkowych, czyli popytu, podaży, ceny, o zachowaniu się klienta, jego preferencjach, a także o działaniach konkurencji, o funkcjonowaniu całościowego systemu dystrybucji dóbr na danym rynku. Badania rynku na chwilę obecną są zalecane przez normy ISO 9000 jako jeden z czynników wpływających na polepszenie pozycji przedsiębiorstwa na rynku. Ponadto, badanie market research są częścią bardziej ogólnych badań marketingowych.

Przede wszystkim należy tutaj zwrócić szczególna uwagę na fakt, iż badania rynku w tym ujęciu mają za zadanie dostarczyć przedsiębiorcy podstawowych danych do procesów decyzyjnych, dzięki czemu podejmowane na najwyższym szczeblu decyzje będą tutaj obłożone stosunkowo niskim poziomem ryzyka. Można to także przedstawić w taki sposób, iż w przypadku prowadzenia badań rynkowych, przedsiębiorcy zyskują wiedzę o rynku, o jego wszystkich aspektach, procesach na nim zachodzących, oraz panujących wśród klientów tendencjach, na podstawie których mogą dostosowywać swoje działania do aktualnych wymagań rynkowych, dzięki czemu będą w działaniach odnosić o wiele większy sukces.

Reasumując można stwierdzić, iż badania rynku to przede wszystkim działania nastawione na osiąganie coraz lepszej efektywności jeśli chodzi o prowadzenie przedsiębiorstwa, oraz o optymalizację działań, dzięki czemu firma będzie rozwijać się jeszcze lepiej i prężniej. Wobec tego można uznać, iż tego rodzaju badania będą jednym, z bardziej istotnych aspektów prowadzenia współczesnej firmy.