Zdobywanie wiedzy w branży farmaceutycznej

25 listopada 2015

Jednym ze źródeł zdobywania wiedzy na temat jak zarządzać apteką, jak budować jej silną pozycję rynkową, jak dążyć do zwiększania jej obrotówka badania rynku. Dają one niezbędne informacje, które ułatwiają owe działania.

Warto zlecić profesjonalne badania rynku dla firm farmaceutycznych, gdyż sama obserwacja farmaceuty liczby pacjentów i porównywanie tego wskaźnika do średniej krajowej nie wystarcza. Często bywa, że apteka wypada gorzej, dlatego warto zadać sobie pytanie, dlaczego tak się dzieje? Mimo iż śledzenie liczby pacjentów byłoby wykonywanie bardzo skrupulatnie, może prowadzić do spadku ogólnej liczby pacjentów nawet o 15%.

Jakie warto zlecać badania

Badanie kontaktów z klientami i kontrahentami jest równie ważne jak zwiększanie zysków firmy. Badania rynku dla farmacji może pozwolić na zbudowanie nowej i celniejszej strategii, lecz także na spojrzenie na dany problem bardziej obiektywnie. Warto zmienić reklamę, opakowanie, bądź cenę jeśli produkt nie trafia do oczekiwanej grupy odbiorców.

Wachlarz dostępnych metod i technik jest bardzo szeroki, lecz nie należy wybierać zbyt dużej liczby. Warto skupić się na dwóch, a wtedy prowadzenie badanie będzie utrudnione, co więcej odpowiednie metody ułatwią pracę grupy badawczej. Wyróżniamy metody jakościowe, do których zalicza się: IDI, FGI, Tajemniczy klient, jak i ilościowe: PAPI, CAPI, CAWI i CATI.

Po co zlecać badania

Przed rozpoczęciem procesu badawczego, należy dokładnie zastanowić się i odpowiedzieć na pytania: co badać? Jak badać? Gdzie badać? Dlaczego badać? Następnym krokiem konceptualizacji jest wybór owych metod i technik. Ważnym elementem firmy jest jej strategia, dlatego warto zwrócić na nią swoją uwagę i dowiedzieć się co się już sprawdziło i to wykorzystać, a co zmienić na lepsze. Omawiana strategia dotyczy wszelkich przekazów, kontaktów z klientami, wizerunku marki, potrzebami klientów, ich przyzwyczajeniami oraz skutecznością przedstawicieli medycznych.

Dopiero kiedy proces realizacji badań zostaje zakończony, przystępuje się do kolejnego, jakim jest analiza otrzymanego materiału. Długość ostatniego etapu uzależniona jest od wyboru metod do badania, ale także od rodzaju badania. Metody jakościowe dostarczają pełniejszych informacji na dany temat. Warto zwrócić uwagę na analizy statystyczne, jeśli zostały wybrane metody ilościowe. Gotowe wnioski i rekomendacje firma otrzymuje po zakończeniu etapu badań.