Wysoce konkurencyjny rynek

30 listopada 2015

Branża produktów szybkozbywalnych, codziennego użytku oraz zaspokajających podstawowe potrzeby konsumentów. Owy rynek charakteryzuje wysoki stopień konkurencyjności. Nie tylko utrzymanie się na rynku jest trudne, lecz również samo wejście na rynek nie jest łatwe. Mimo sporej liczby klientów produktów branży FMCG i zapotrzebowania na owe „podstawowe” dobra, konkurencja skutecznie utrudnia wszelkie działania. Same koszty produkcji są stosunkowo niskie, gdyż produkty wytwarzane są w sposób masowy i w taki też sprzedawany, lecz by przebić się z produktem, trzeba ponieść spore koszty działań marketingowych. Zaleca się przeprowadzenie badań marketingowych FMCG. Bywa tak, że mimo wielkości produktów i zapewnionemu zbytowi, odbiorcy są wierni swojej marce. Aby wprowadzić nowy produkt, trzeba dobrze rozeznać się w sytuacji rynkowej. Owe badania temu służą, lecz przed przystąpieniem do nich trzeba się zastanowić czego oczekują klienci oraz co już się sprawdziło z dotychczasowych działań. Produkt nie może też być zbyt kosztowny, gdyż nie będzie na niego chętnych, podobnie wygląda sprawa z dystrybucją czy promocją.

Dobre badanie marketingowe FMCG

Aby badanie zostało przeprowadzone dobrze i aby zaspokoić oczekiwania klientów, warto przed rozpoczęciem procesu badawczego odpowiedzieć na kilka pytań, a mianowicie: do kogo ma być skierowany? Jaka ma być jego cena? W jaki sposób należy go sprzedać? Jak go zareklamować? W czasie trwania konceptualizacji bada się konkurencję. Firmom, które wprowadziły produkt na rynek zaleca się przeprowadzanie okresowych badań, aby sprawdzać skuteczność dotychczasowej kampanii marketingowej. Przeprowadza się w tym celu testy gotowych produktów, lecz nie należy zapominać również o badaniu postrzegania samej marki, rozpoznawalności logotypów, nazwy, opakowania, zwyczajów konsumenckich czy skuteczności reklamy.

Najczęściej wykorzystywanymi metodami do zbierania danych są metody jakościowe. Są one stosunkowo drogi i długotrwałe, lecz dostarczają głębszych wniosków. Owe wyniki można zatem uogólniać na całe populacje. Zmienne, które w tym przypadku bierze się pod uwagę to m.in.: styl życia, sytuacja zdrowotna czy preferencje zakupowe. Następnym krokiem jest proces analizy danych. Po jego zakończeniu firma otrzymuje gotowe wnioski i rekomendacje, które można wykorzystać.