Oparcie rozwoju firmy na solidnych podstawach

5 maja 2015

Rozwijanie się oznacza dostosowywanie się do zmieniających się warunków, ale nie tylko. Biznesmen musi też wybiegać w przyszłość, w tym przewidywać, jak mogą zachowywać się klienci, co należałoby zmienić w ofercie, w jakim kierunku podąży konkurencja. Solidne podstawy takiego wnioskowania to oczywiście informacje pozyskane dzięki zleconym profesjonalnej firmie badawczej badaniom marketingowym i badaniom rynku. Dane z badań i powstałe na ich podstawie analizy dostarczą przedsiębiorcy informacji o otoczeniu firmy, jej ocenach w oczach klientów, czy kooperantów, mocnych i słabych stron produktów, charakterystyki klientów. Pozwoli to wyciągnąć wnioski, opracować rekomendacje na przyszłość i wykorzystać cały ten pakiet w budowaniu spójnej strategii firmy na miesiące i lata.

Co mogą objąć badania rynku i jakie techniki wykorzystać

Badania rynku mogą objąć sam rynek, a więc jego segmentację, strukturę, konkurencję, popyt i podaż, wizerunek firmy, markę, a więc reklamę, szum medialny, postrzeganie przez klientów, produkt (pozycjonowanie na rynku, opinie klientów, skład, opakowanie), klientów (preferencje konsumentów, wartość klienta, lojalność klienta). Po tym jak wybierze się zakres, jakim trzeba objąć badanie, należy wybrać techniki, optymalne dla danego zakresu. Mogą to być zarówno techniki ilościowe, jak i jakościowe. Najlepszy sposób to ich uzupełnianie się. Najpopularniejsze w badaniach rynku są ankiety internetowe (CAWI) i tajemniczy klient, ale nie wyklucza to zastosowania analiz SWOT, desk research, tradycyjnych ankiet papierowych, ankiet telefonicznych, wywiadów pogłębionych, wywiadów grupowych, czy SERQUAL. Nigdy nie należy jednak przesadzać, ani z wielkością badania, ani ze zbyt długim czasem prowadzenia, czy bogatą ofertą technik. Nie możemy przecież zniechęcić do siebie badanych.

Zaufanie najlepszym

Wysokiej jakości, rzetelne, nadające się do różnorodnego zastosowania, badania rynku, to powinna być jedna z podstaw działalności takich działów firm, jak reklama, marketing, PR, sprzedaż, B+R. Zbudowanie silnej pozycji firmy na rynku i jej utrzymanie może stać się o wiele prostsze dzięki takim badaniom. Najlepiej zaufać profesjonalistom i wybrać sprawdzoną agencję badawczą, która poprowadzi takie badanie rynku i z której ekspertami będzie można konsultować już sam projekt badawczy. Bądźmy w tym ostrożni, wybierajmy tak, jak podchodzimy do wyboru dostawców i szerzej – partnerów biznesowych. Sprawdzajmy doświadczenie, wiarygodność, solidność.