Badanie omnibusowe – przydatne narzędzie marketingowe

10 czerwca 2015

Monitorowanie ogólnopolskich akcji informacyjnych, promocyjnych i społecznych najefektywniej prowadzi się przy pomocy cyklicznych badań, wykonywanych przed, w trakcie i po zakończeniu akcji. Niestety, wymagałoby to trzykrotnego przeprowadzania ankietyzacji, co wiąże się zwykle z wysokimi kosztami realizacji. Dobrym rozwiązaniem sytuacji może okazać się nowość w ofercie badawczej naszej firmy: Omnibus CATI.

Badania omnibusowe proponujemy firmom i organizacjom, które chciałyby w tani i szybki sposób zadać pytanie 1000 dorosłych mieszkańców kraju.

Atrakcyjna cena i czas realizacji

Obniżanie kosztów zwykle kojarzy się z mniejszym prestiżem, a co za tym idzie – również z mniejszą wiarygodnością badania. W wypadku Omnibusa CATI jednak zachowane są najwyższe firmowe standardy, zapewniające rzetelność wyników. Dzieje się tak dzięki zastosowaniu metody wywiadu telefonicznego, która eliminuje konieczność użytkowania kwestionariuszy papierowych, wymagających znacznie większych nakładów finansowych.

Badania prowadzone metodą CATI wyróżniają się także prędkością – digitalizacja danych odbywa się synchronicznie z ich pozyskiwaniem, a nie – jak przypadku ankiet papierowych – wtórnie. Dzięki temu pozyskany materiał jest gotowy do analizy natychmiast po zakończeniu procesu ankietyzacji, co pozwala na rekordowo szybki czas przedstawienia raportu z badania w wersji podstawowej.

Badania omnibusowe wykorzystujące technikę CATI osiągnęły zatem ekspresowy czas realizacji – raport gotowy 7 dnia od rozpoczęcia ankietyzacji – oraz cenę na poziomie 400 zł za pojedyncze pytanie. Taka oferta przyjemnie zaskakuje, szczególnie w zestawieniu z ogólnopolskimi parametrami badania. Próba badawcza obejmuje 1000 dorosłych mieszkańców Polski ze wszystkich województw, dobieranych zgodnie z rzeczywistym zróżnicowaniem społeczeństwa ze względu na płeć, wiek, wykształcenie i miejsce zamieszkania.

Sekret niskiej ceny badania omnibusowego polega na skompilowaniu pojedynczych pytań lub całych ich bloków pochodzących od różnych zamawiających w jednej ankiecie. Dzięki temu koszty, które każdy z zamawiających ponosiłby z osobna dzielą się pomiędzy nich. Na zakończenie każdy z zamawiających otrzymuje raport dotyczący zleconej przez niego części badania.

Szczegóły

Podstawowa wersja raportu ma postać zestawień tabelarycznych (procentowych oraz liczbowych). Za dodatkową opłatą możliwe jest zlecenie analiz statystycznych, weryfikacji hipotez statystycznych, dążącej do wyłonienia istotnych korelacji między zmiennymi oraz zastosowanie elementów metody opisowej w celu ułatwienia interpretacji wyników badania.

Harmonogram badań omnibusowych przedstawia się następująco: na dwa tygodnie przed startem badania zbierane są zamówienia i tworzony jest kwestionariusz. Następnie – 1 dnia każdego miesiąca – rusza proces ankietyzacji, a już po 7 dniach gotowy jest raport w podstawowej wersji. Omnibus CATI prowadzony jest cyklicznie co miesiąc, dzięki czemu znakomicie umożliwia monitorowanie określonego parametru w równych odstępach czasu.